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Die Enstehung von MBSR in Kurzform

 

MBSR wurde in den 70er Jahren von dem Verhaltensmediziner und Molekularbiologen Prof. Dr. Jon Kabat-Zinn und seinen Mitarbeitern an der Universitätsklinik von Massachusetts entwickelt. Es wird seitdem an der "Stress Reduction Clinic" angewendet und evaluiert.

 

MBSR-Kurse werden sowohl in den USA als auch in Europa im stationären und ambulanten Bereich, in pädagogischen und sozialen Institutionen und auch in Unternehmen gelehrt.

 

Das Programm wurde zunächst überwiegend Menschen mit chronischen körperlichen Erkrankungen angeboten. Heute wird es darüber hinaus auch zur Vorbeugung von stressbedingten Erkrankungen und zur Unterstützung bei der Entwicklung eines gesunden Lebensstils eingesetzt (bspw. Burn-Out-Prophylaxe).

 

Forschung und MBSR

 

Weiterführende wissenschaftliche Artikel und Forschungsergebnisse finden Sie auf der Seite des MBSR-Verbandes.

Clips zum Thema

Wie Meditation das Gehirn umbaut

Doku-Interview mit Dr. Britta Hölzel

Planet Wissen am 16.02.2015

Mindfulness, stressreduction and healing

Jon Kabat-Zinn über MBSR

Google TechTalk am 08.03.2007

Stress - raus aus der Überforderung

Planet Wissen zeigt, wie man Überfordrung rechtzeitig erkennt und ihr entgegen wirken kann.

Planet-Wissen am 23.01.2020

Effects of mindfulness-based stress reduction on emotional experience and expression: a randomized controlled trial.

 

 

Robins CJ, Keng SL, Ekblad AG, Brantley JG.

Source

Duke University Medical Center, Durham, NC 27710, USA. robin026@mc.duke.edu

Abstract
OBJECTIVES:

Mindfulness-based stress reduction (MBSR) has been found to reduce psychological distress and improve psychological adjustment in medical, psychiatric, and nonclinical samples. We examined its effects on several processes, attitudes, and behavior patterns related to emotion regulation.

DESIGN:

Fifty-six adults were randomly assigned to MBSR or to a waiting list (WL).

RESULTS:

Compared with WL completers (n = 21), MBSR completers (n = 20) reported significantly greater increases in trait mindfulness and decreases in absent-mindedness, greater increases in self-compassion, and decreases in fear of emotions, suppression of anger, aggressive anger expression, worry, and difficulties regulating emotions. The WL group subsequently received MBSR, and the two groups combined showed significant changes on all of these variables from pre-MBSR to post-MBSR, and on all except the 2 anger variables from pre-test to 2-month follow-up, as well as significant reductions in rumination.

CONCLUSION:

An 8-week mindfulness training program might increase mindful awareness in daily life and have beneficial impact on clinically relevant emotion regulation processes.


Quelle: US National Library of Medicine: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22144347

© 2011 Wiley Periodicals, Inc.

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